Tillatelse etter forurensningsloven til utslipp av kommunalt avløpsvann fra Hurdal tettbebyggelse i Hurdal kommune

Statsforvalteren har ferdigbehandlet søknad av 05.11.2021 med endringer av 07.03.2022, fra Hurdal kommune, om tillatelse etter forurensningsloven til utslipp av kommunalt avløpsvann fra Hurdal tettbebyggelse i Hurdal kommune.

Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.

Publisert 20.03.2023

Hurdal kommune har vedtatt at det skal bygges et nytt avløpsrenseanlegg for å oppdatere behandlingsløsning og kapasitet for rensing av avløpsvannet fra Hurdal tettbebyggelse. På bakgrunn av dette har kommunen søkt om ny tillatelse på avløpssektoren. Det søkes om en økning i rammer for utslipp, noe som medfører behov for nye vurderinger etter forurensingsregelverket. Det er også behov for å oppdatere tillatelsen slik at den samsvarer med gjeldende praksis og regelverk. Hurdal kommune har søkt om et utslipp av 5 000 pe BOF5 i maksuke fra Hurdal tettbebyggelse.

Statsforvalteren har gitt tillatelse på fastsatte vilkår.

Vi legger vekt på at det til enhver tid og ved alle klimatiske forhold, skal være samsvar mellom det potensielle oppsamlingsbehovet for avløpsvann i Hurdal tettbebyggelse, og etablert rensekapasitet ved Hurdal avløpsrenseanlegg. 

Statsforvalteren har stilt strengere krav til rensing for parameterne fosfor (tot-P), BOF5 og KOFCR enn det Hurdal kommune har søkt om. I tillegg har vi stilt krav til utslipp av E. coli-bakterier. Vi har også stilt strengere krav til prøvetaking av avløpsvannet ved Hurdal avløpsrenseanlegg.

Statsforvalteren vurderer at med de utslippskrav som er stilt skal utslippet ikke medføre forringelse av miljøtilstanden i Hurdalselva og Hurdalssjøen, eller vanskeliggjøre oppnåelse av miljømål som er satt for vannforekomstene. Rensekravene som er fastsatt sikrer at Hurdal tettbebyggelse kan ha en ønsket befolkningsvekst uten at dette medfører vesentlige forurensningsmessige ulemper.

For vedtaket i sin helhet og tillatelsen med rammer og vilkår vises til tillatelsen som er lagt ut til gjennomsyn i menyen til høyre.

Klageadgang

Vedtaket om tillatelse kan påklages av partene eller andre med rettslig klageinteresse til Miljødirektoratet, jf. forvaltningsloven § § 28 og 29. Klagefristen er 10.04.2023. En eventuell klage skal fremsettes for Statsforvalteren i Oslo og Viken. Klagen skal angi hva det klages over, og den eller de endringer som ønskes. Klagen bør begrunnes, og andre opplysninger av betydning for saken bør nevnes, jf. forvaltningsloven § 32. En eventuell klage skal gis skriftlig og sendes per e-post til sfovpost@statsforvalteren.no, eventuelt post til postboks 325, 1502 Moss. Referanse: «Klage på vedtak om tillatelse i sak 2021/33173».

Kontaktpersonar

Dokument