Tiltak for utdeling av jod

Ordningen med utlevering av jod i barnehagen og på skolen innebærer at lærere eller andre ansatte må dele ut jod. Skal lærere gjøre det? Må kommunen gjøre noen formelle tiltak for å sikre at oppgaven blir utført?

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 17.03.2022

Vi legger til grunn at jod-tabletter er legemidler i lovens forstand og at utdeling av disse til barn er regnet som «helsehjelp» etter definisjonen i helsepersonelloven § 3. Når utdelingen skjer i regi av kommunen må kommunen utpeke kvalifisert helsepersonell som har ansvar for utdelingen av jod-tabletter i den enkelte kommunen. Etter bestemmelsen i helsepersonelloven § 5 kan helsepersonell benytte medhjelper for å løse bestemte oppgaver. Det er viktig for å sikre at helsehjelpen er forsvarlig at medhjelpere får tilstrekkelig opplæring i oppgaver og at ansvarlig helsepersonell sørger for nødvendig tilsyn og kontroll. Hvilen opplæring og tilsyn og kontroll som er nødvendig må kommunen vurdere konkret ut fra oppgavens art, medhjelperens kvalifikasjoner og den oppfølgingen av medhjelperen som gis.

Utdeling av jod-tabletter kan tenkes å måtte gjennomføres innen et snevert tidsvindu. Vi ser det derfor som viktig at kommunen tilrettelegger gjennomføringen mest mulig på forhånd ved at aktuelle ansatte som skal utføre oppgaver blir utpekt og at disse får den opplæringen som er nødvendig og at kommunen oppretter et system for nødvendig tilsyn og kontroll av helsehjelpen.

Når det gjelder spørsmålet om eventuell beordring av ansatte, antar vi at dette blir et spørsmål om rekkevidden av arbeidsgivers styringsrett. Vi er ikke i stand til å gi kommunen noen tilfredsstillende arbeidsrettslig vurdering av dette spørsmålet, men vi antar at kommunen bør diskutere denne problemstillingen med ansatte og eventuelle tillitsvalgte.