Vurderingene fra Klima- og miljø- og Nærings- og fiskeridepartementet av innsigelse til planene om industrietablering på Bøylestad

Etter Klima- og miljødepartementets vurdering vil planforslaget ha negative konsekvenser for nasjonale og vesentlige regionale interesser knyttet til klima og til naturmangfold. Nærings- og fiskeridepartementets peker på klare utfordringer i forhold til regjeringens ambisjon om at grønne industrietableringer skal være arealeffektive og i tråd med klima- og miljøinteresser av nasjonal eller vesentlig regional interesse.

Publisert 31.10.2023

Både Klima- og miljødepartementet (KLD) og Nærings- og fiskeridepartementet (NFD) har nå gitt sin vurdering av innsigelsen til planene om industrietablering på Bøylestad i forslaget i kommuneplanens arealdel i Froland .

Statsforvalteren fremmet innsigelse til dette planforslaget. Innsigelsene var i hovedsak begrunnet med at lokaliseringen var strid med

  • punkt 4.1 og 4.2 i statlige planretningslinjer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging (SPR BATP)
  • areal- og transportplanen for arendalsregionen
  • nasjonale føringer for ivaretakelse av viktig naturmangfold i tråd med punkt 3.6 i rundskrivet «Nasjonale og vesentlige regionale interesser på miljøområdet – klargjøring av miljøforvaltningens innsigelsespraksis» (T-2/16)

Klima- og miljødepartementets vurdering

Det aktuelle området er i kommuneplanens arealdel 2018–2030 avsatt til landbruks-, natur- og friluftsområde (LNF-område). Kommunen har nå foreslått å avsette området til formålet «bebyggelse og anlegg – fremtidig næringsbebyggelse», med ønske om å tilrettelegg for kraftkrevende industri. Forslaget som ble lagt ut på offentlig høring, innebar å sette av rundt 4000 dekar til næringsareal.

KLD har også sett til uttalelser fra Froland kommune og Miljødirektoratet som del av grunnlaget for sin vurdering.

Etter KLDs vurdering vil planforslaget ha negative konsekvenser for nasjonale og vesentlige regionale interesser knyttet til klima og til naturmangfold. Konsekvensene for klima kan ikke reduseres ved å gjøre planområdet mindre, fordi det er lokaliseringen på Bøylestad – ikke arealets nøyaktige størrelse – som gir de negative konsekvensene for klimagassutslipp.

Klima

KLD er enig med Miljødirektoratet og Statsforvalteren i at et næringsområde på Bøylestad i all hovedsak vil bli bilbasert. Det er hverken kollektivtilbud eller sykkel-/gangvei i området i dag. Selv om kjøretøyparken elektrifiseres og slipper ut mindre klimagasser, er ikke vekst i veitransport ønskelig. Flere kjøretøy øker arealbehovet til infrastruktur. El-kjøretøy bidrar også til støy, veislitasje, mikroplast og lokal luftforurensning.Energieffektivisering taler for å redusere transportbehov så mye som mulig og i størst mulig grad flytte transport til gange, sykkel og kollektivtransport.

Lokaliseringen på Bøylestad er også utfordrende også med hensyn til godstransport, både i anleggsfasen og driftsfasen. Det er betydelig avstand til nødvendig infrastruktur (rundt ni km i luftlinje til E18 og rundt 43 km kjørevei til Arendal havn). Nødvendige veitiltak vil også føre til klimagassutslipp og inngrep i og tap av natur. Det er ikke utredet hva som kreves for å tilrettelegge for godstransport på jernbane fra området (ligger rundt to km unna).

KLDs vurdering er at planforslaget vil føre til betydelige klimagassutslipp fra nedbygging av skog (50 000 tonn CO2-ekvivalenter over en 20-årsperiode). Etter konsekvenstabellen i punkt 6.3 i Miljødirektoratets veileder for konsekvensutredning av klima og miljø vurderes utslipp over 50 000 til og med 100 000 tonn CO2-ekvivalenter til å gi «negativ konsekvens». Dette er nest høyeste konsekvensgrad. Utslipp fra nedbygging knyttet til veiadkomst og eventuell annen infrastruktur, anleggsarbeid og person- og godstransportutslipp kommer i tillegg.

Selv om et redusert planområde kan bidra til å redusere naturkonsekvensene av inngrepet, er vurderingen at lokaliseringen – ikke arealets nøyaktige størrelse – er avgjørende for klimainteressene

Naturmangfold

KLD vurderer at planforslaget på 4000 dekar samlet sett vil innebære vesentlige negative konsekvenser for naturmangfold. Dersom planområdet reduseres ytterligere fra fremlagt forslag på 1600 dekar, vil trolig alle eller nær alle forekomstene av den truede naturtypen lågurt-eikeskog falle utenfor planområdet. I tillegg må det i reguleringsplanprosessen søkes å unngå nedbygging av andre truede naturtyper for at konsekvensene for naturmangfold skal kunne bli akseptable.

Vannmiljø

Etter KLDs vurdering er det stor usikkerhet knyttet til avrenning og utslipp fra planområdet og konsekvenser for vannmiljø og Nidelva som lakse- og ålevassdrag av stor verdi. Bestandene kan bli negativt påvirket av avrenning både fra selve planområdet, men også ved en eventuell oppgradering av fylkesveien.

Samfunnsnytte

KLD er opptatt av at Norge skal lykkes med et grønt skifte der også natur av nasjonal eller vesentlig regional interesse ivaretas. Virksomheter knyttet til det grønne skiftet må derfor ta hensyn til klima, naturmangfold og andre miljøhensyn når lokalisering av virksomheten planlegges. Anleggene må plasseres på arealer der de gir mindre konflikt med samordnet areal- og transportplanlegging og naturmangfold.

Gjennom en betydelig reduksjon av planområdets størrelse, tilpasninger i reguleringsplanen og avbøtende tiltak (jf. over), vil planforslaget kunne aksepteres med hensyn til naturmangfold. Tilsvarende tiltak for klimagassutslippene er ikke mulig fordi det er plasseringen ved Bøylestad som er utfordringen. Klima- og miljødepartementets vurdering er at samfunnsnytten til prosjektet er usikker og mener at fordelene ved tiltaket ikke veier opp for ulempene som følger av økte klimagassutslipp og uheldig utvikling av transportsystemet.

Nærings- og fiskeridepartementets vurdering

Nærings- og fiskeridepartementets (NFD) samlede vurdering av forslaget om å tilrettelegge for ny industripark i Bøylestad-området er at det medfører klare utfordringer, både i lys av diverse problemstillinger og regjeringens ambisjon om at grønne industrietableringer skal være arealeffektive og i tråd med klima- og miljøinteresser av nasjonal eller vesentlig regional interesse.

I uttalelsen understreker NFD viktigheten av å være klar over at utviklingen innenfor grønn industri går raskt, og det er mulig behovet for nye industritomter i Agder på sikt blir tilstrekkelig stort til å begrunne en industriutbygging på Bøylestad, også sett i lys av nasjonale hensyn/føringer. Etter NFDs syn er det derfor behov for mer innsikt i både kostnader og samfunnsmessige konsekvenser av en slik utbygging.

Vilkår for videre planlegging

For å kunne tillate Froland kommune å gå videre med sine planer, ser NFD det derfor som hensiktsmessig at det knyttes noen vilkår til det videre arbeidet med en eventuell utbygging av Bøylestad-området. Departementet anbefaler å knytte vilkårene til følgende faktorer:

  • Graden av tilgjengelighet til alternative egnede næringsarealer for ny kraftkrevende industri i Arendals-regionen skal være lav/liten.
  • Utbygging/tilrettelegging av området forutsetter at det er inngått forpliktende avtale med kommersielle aktører om å etablere grønne industriprosjekter i industriparken, med potensial til å bidra med stor verdiskaping lokalt og regionalt (ev. av nasjonal eller vesentlig regional interesse)
  • Beslutningsrelevante avklaringer om regionale næringsområder, knyttet til blant annet investeringer og andre konsekvenser i forbindelse med med ny veiforbindelse og samordnet areal og transportplanlegging skal være belyst før videre planarbeid (jf. uttalelse fra Agder fylkeskommune om behov for mer kunnskap).

Det er NFDs vurdering at disse vilkårene vil øke sannsynligheten for en god balanse mellom ulike samfunnshensyn og bidra til en positiv samfunnsnytte av en eventuell fremtidig utbygging av Bøylestad-området.

Samfunnsnytte

Vurderingen til departementet er at mange usikkerhetsfaktorer gjør det krevende å anslå den samlede samfunnsnytten/samfunnsøkonomiske lønnsomheten av å etablere en industripark på Bøylestad. Dette gjelder også når man ser bort fra de negative effektene av utbyggingen på klima, miljø/natur og øvrige omgivelser, noe NFD ikke har tilstrekkelig informasjon til å utlede verdien av.

De kan per i dag ikke anslå hvor stort bidraget av prosjektet til samlet verdiskaping, inkludert positive ringvirkninger lokalt og regionalt, vil være på sikt.

Departementet peker på at en utbygging av Bøylestad-området vil forutsette kapitalkrevende grunnlagsinvesteringer til infrastruktur og tilrettelegging av området. Det er opplyst om at det planlegges for en tilkomstvei til Bøylestad industripark med samme standard som veien mellom Morrows batterifabrikk og Eydehavn. Dette tilsier at tilkomstveien alene vil koste et hundretalls millioner kroner.