Webinar om ny meldeordning
- Dato:
- 18. august 2026 12:00 - 13:00
- Sted:
- Teams
- Arrangør:
- Statsforvalteren i Trøndelag
- Målgruppe:
- Ledere i den kommunale helse - og omsorgstjenesten.
- Påmeldingsfrist:
- 17. august 2026 23:00
Stortinget har vedtatt en ny meldeordning for alvorlige hendelser i helse- og omsorgstjenesten. Meldeordningen gjelder fra 1. juli 2026 og erstatter varselordningen.
Ny meldeordning innebærer at oppgavene for tilsynsmyndigheten dreier fra ekstern granskning av enkelthendelser til å veilede og støtte virksomhetene i helse- og omsorgstjenesten i deres oppfølging av alvorlige hendelser og pasient- og brukersikkerhetsarbeid.
Ny meldeordning tydeliggjør virksomhetens ansvar for å følge opp alvorlige hendelser som en integrert del av arbeidet med å ivareta kvalitet og sikkerhet.
«Det er i helse- og omsorgstjenesten at læring og forebygging må skje, og det er kvaliteten i virksomhetenes egen oppfølging etter alvorlige hendelser som først og fremst må bidra til å styrke pasient- og brukersikkerheten, og til å styrke befolkningens tillit til helse- og omsorgstjenesten» Prop. 121 L (2024-2025)
Program for webinaret kommer.
Målgruppe: Ledere i den kommunale helse - og omsorgstjenesten. Webinaret kan også være relevant for fagutviklere og kommunenes verneombud.
- Dato:
- 18. august 2026 12:00 - 13:00
- Sted:
- Teams
- Arrangør:
- Statsforvalteren i Trøndelag
- Målgruppe:
- Ledere i den kommunale helse - og omsorgstjenesten.
- Påmeldingsfrist:
- 17. august 2026 23:00
Kontaktpersoner
-
Sandra Sandnes
Tlf: 74 16 80 28 / 958 68 996