Kundeundersøkelse ferdig!

Kan det sammenfattes noe om hvem som er kjøper av reiselivsprodukter på gårdene i Nordland? Vi har spurt Virkemiddel for Regional utvikling og Innovasjon (VRI) om hjelp til å forstå hvem kundene til gårdsturismebedriftene i fylket er. Her er resultatet:

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 27.11.2013

Undersøkelsen har hatt som formål å skaffe til veie mer kunnskap om gårdsturistene i Nordland. Vi ønsket å vite hvem disse er, og hvordan de påvirkes i sine kjøpsbeslutninger. Dette er ingen lett sak, spesielt siden det er så få bedrifter som faktisk har en oversikt over hvem det er som er deres fakturerte kunder (databaser). Men noen har dette, og ønsket å stille sine kundelister til disposisjon for å få noen tiltrengte svar. Alle bedriftene som har deltatt har fått sin egen kundeundersøkelse spesifikt for sin bedrift, mens Fylkesmannen kun har fått en samlet oversikt for alle bedriftene. Den har gitt oss følgende oppsummerte svar:

De fleste gårdsturistene er nordmenn som er enten på jobbreise, dagstur eller på besøk i forbindelse med familiesammenkomster. I tillegg til disse tre gruppene er mannlige, utenlandske fisketurister på tur med partner og/eller venner en viktig besøksgruppe. De utenlandske fisketuristene er få i antall, men bruker betydelig mer penger sammenlignet med de norske besøkende (på tvers av alle tre grupper).

Nesten samtlige av gjestene i denne undersøkelsen var svært tilfreds med oppholdet. Dette betyr at bedriftene har lykkes godt i sin kommunikasjon med ulike besøksgrupper og segment i markedet, og i å utvikle produkter og opplevelser av god kvalitet.

Inspirasjon, opplevelser, eventyr, kunnskap og avslapping er viktige stikkord for kundenes forventinger til oppholdet.

Hjemmesidene til bedriftene er den viktigste inspirasjonskilden under planleggingen, på tvers av begge grupper. I tillegg bruker de utenlandske besøkende reisebyrå i beslutningsprosessen, mens de norske bruker lokalkunnskap. Facebook, tripadvisor og hjemmesidene til destinasjonsselskapene i Nordland har i liten grad vært brukt av våre informanter.

Familie og venner er de viktigste sosiale påvirkingsfaktorene i beslutningsprosessen, i tillegg til arbeidsgiver for de forretningsreisende.

Siden undersøkelsen er basert på informasjon fra bare noen få bedrifter, betyr ikke dette at det er slik «bildet» er for alle gårdsturismebedriftene i Nordland. Likevel bekrefter svarene mange av de antagelsene vi hadde på forhånd, og spesielt gledelig er det at kundefornøydheten er så høy.

 

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.