Saksbehandlingstid på vergemålsseksjonen

Vergemålsseksjonen prioriterer sakene etter de føringer vi har fra våre overordnede instanser. Det som avgjør hvor lang tid det tar å behandle sakstypen avhenger blant annet av totalt antall saker og hvilke andre oppgaver vi har, herunder å besvare publikum. 

Publisert 09.09.2022

Vi har stor forståelse for at du lurer på når vi skal behandle saken din. Du oppfordres likevel til å ikke kontakte oss dersom fristen ikke er overskredet. All arbeidstid vi bruker på å sjekke saken din, vil vi bruke på å behandle saker raskere.

For at vi skal kunne behandle saken innen fristen, må all informasjon og dokumentasjon vi trenger, være kommet inn til oss.

Det du kan gjøre for at din sak skal behandles raskere, er å lese eventuelle brev vi har sendt deg. Her vil det stå hva vi trenger av dokumentasjon og opplysninger for å behandle saken din. Hvis du har sendt inn mangelfull informasjon, bes du om å sende dokumenter og opplysninger så fort som mulig. 

Oversikt over saksbehandlingstiden

Hva

Du kan regne med svar på saken innen følgende tid, etter vi mottok søknaden.

Opprett vergemål - voksne vergehavere 

12 uker

Endre vergemålets omfang - voksne vergehavere

6 uker

Bytte verge – voksne vergehavere

6 uker

Godtgjøring - voksne og mindreårige vergehavere

8 uker

Samtykke til kjøp og salg av fast eiendom

4 uker

Bruk av kapital

2 uker

Samtykke til arveforskudd

12 uker

Øvrige søknader om statsforvalterens samtykke

4 uker

Stadfestelse av ikrafttredelse fremtidsfullmakt

4 uker

 

Saken min haster – hva gjør jeg?

Bruk riktig skjema og pass på at du har med all nødvendig informasjon første gang du sender en henvendelse til oss. Med riktig informasjon vil Statsforvalteren kunne behandle saken din raskere. Du finner søknadsskjema på www.sivilrett.no/vergemal.

Hvis du har en sak som er under behandling og mener at den haster kan du sende en skriftlig henvendelse ved bruk av sikker melding. Når du sender inn opplysninger og dokumentasjon ved sikker innsendelse kan du trygt gi alle opplysninger på saken. Du kan også sende en begrunnelse for hvorfor saken din bør prioriteres til e-postadressen sfnopost@statsforvalteren.no. Det er viktig at du ikke oppgir sensitiv informasjon når du sender e-post.

I alle henvendelser må du huske å skrive saksid (vår referanse) eller hvem saken gjelder, hva du venter svar på og hvilke konsekvenser det kan få hvis den ikke blir behandlet raskt. Det er svært sjeldent at vi kan svare på når saken din blir ferdig behandlet dersom du ringer oss.  

 

 

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.