Uttalelse med innsigelser til kommuneplanens arealdel i Lillestrøm

Lillestrøm kommune har utarbeidet den første arealdelen etter sammenslåingen av de tre kommunene Skedsmo, Fet og Sørum. Vi har fremmet innsigelse til syv foreslåtte arealbruksendringer, for å ivareta nasjonale og regionale interesser.

Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.

Publisert 23.10.2022

Nye Lillestrøm kommune har hatt første forslag til kommuneplanens arealdel på høring. Den første felles arealdelen etter kommunesammenslåingen setter de helhetlige rammene for arealplanleggingen i den nye storkommunen.

Vårt overordnede inntrykk av planforslaget er at kommunen tar på alvor de sammensatte utfordringene som arealplanleggingen må hensynta, i møte med klima- og naturkrisen. Det at kommunen har utarbeidet et arealregnskap og forankret FNs bærekraftsmål til lokale forhold, underbygger dette.

Kommunen har i arbeidet med arealdelen gjort en grundig gjennomgang av de fleste områdene som foreslås omdisponert. I vår uttalelse fremhever vi at planforslaget i all hovedsak følger opp nasjonale og regionale føringer for kommunal planlegging. 

Vi fremmer imidlertid innsigelse til i alt syv foreslåtte arealbruksendringer:

  • Boligområde B81 – Åsenhagen
    • I konflikt med statlige planretningslinjer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging og Regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus.
    • Utilstrekkelig konsekvensutredet virkning av barn og unges interesser.
  • Næringsområde BN28 – Krokstad næringspark
    • I konflikt med statlige planretningslinjer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging og Regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus.
    • I konflikt med nasjonale og regionale føringer for jordvern, matproduksjon og LNF-formålet, for den delen som fører til tap av dyrkbart jordsmonn.
  • BN29 - Utvidelse av Heia næringsområde
    • I konflikt med statlige planretningslinjer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging og Regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus. Kommunen har tilstrekkelig næringsareal i gjeldende plan som må utnyttes først.
  • Boligområde B83 – Løkenåsen Horisont
    • I konflikt med statlige planretningslinjer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging og Regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus.
  • Boligområde B84 – Løkenåsen
    • I konflikt med statlige planretningslinjer for samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging og Regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus.
  • H01 – Småbåthavn på Tingstad
    • I konflikt med Nordre Øyeren naturreservat og de verdier som vernet skal ivareta.
  • Snødeponi ved Lindeberg stasjon
    • Området er bratt og ligger tett på en svært sårbar resipient. Det er derfor stor sannsynlighet for at forslaget vil komme i konflikt med kravene i vannforskriften § 12 om å tillate ny aktivitet og nye inngrep i strid med miljømålene.

I tillegg har vi i vår uttalelse faglige kommentarer knyttet til samordnet bolig-, areal- og transportplanlegging, jordvern, vannmiljø og avløp, naturmangfold, boligsosiale hensyn, barn og unge, folkehelse og gravplasser.

Hele uttalelsen kan du lese her.

Vi har også mottatt en tilleggshøring av to arealinnspill på Sørumsand, som vi kommer til å uttale oss til innen 14. november.