Prisvekstens betydning for utmåling av økonomisk sosialhjelp

Brev fra Arbeids- og velferdsdirektoratet datert 15.06.2022

Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.

Publisert 22.06.2022

Statsforvalteren informerer om brev mottatt fra direktoratet.

Vi siterer:

Arbeids- og velferdsdirektoratet har mottatt en henvendelse fra Arbeids- og
inkluderingsdepartementet om prisvekstens betydning for utmåling av økonomisk sosialhjelp. Departementet har i den forbindelse anmodet om at følgende videreformidles:

Økonomisk sosialhjelp er et siste økonomisk sikkerhetsnett for personer som ikke kan ivareta sitt livsopphold gjennom arbeid eller ved å gjøre gjeldende økonomiske rettigheter. Arbeidsog inkluderingsdepartementet har utarbeidet et rundskriv med statlige veiledende retningslinjer for økonomisk stønad (A-2/2021). Satsene ble for 2022 prisjustert i tråd med
anslaget for vekst i konsumprisene i nasjonalbudsjettet for 2022 (1,3 pst.).

Prisveksten hittil i 2022 har vært høy. KPI-veksten er anslått til 3,4 pst. i 2022, en oppjustering på 2,1 prosent siden i fjor høst. Økonomisk sosialhjelp skal alltid sikre søkeren et nøkternt, men forsvarlig livsopphold. De statlige satsene er ment å bidra til en likeartet praksis på landsbasis. De skal likevel kun brukes som et veiledende utgangspunkt for utmålingen. NAV-kontoret har både rett og plikt til å foreta individuelle og skjønnsmessige vurderinger i hver enkelt sak. Satsene kan ikke erstatte disse individuelle vurderingene.
Dette er ikke minst viktig i en situasjon med økte priser på nødvendige livsoppholdsutgifter. De store prisøkningene, utover utgifter for matvarer, har for øvrig funnet sted for utgifter som ligger utenfor de statlige veiledende satsene (strøm, bolig og drivstoff). Dette er utgifter som ialle tilfeller skal vurderes konkret og individuelt.