Fylkesmannen er ikke klageinstans for avtaler om frivillig offentlig forvaltning

Når kommunen eller Nav-kontoret inngår avtale om frivillig offentlig forvaltning skjer dette innenfor det privatrettslige området, ettersom de ikke har plikt til å tilby slike tjenester.

Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.

Publisert 22.07.2019

Klage?

Det hender at rutinene ved Nav-kontoret eller kommunen svikter, eller at personen som får økonomien sin forvaltet av andre grunner er misfornøyde med måten økonomien blir forvaltet på. Fylkesmannen mottar henvendelser og klager på slike forhold, men vi har ikke hjemmel til å behandle denne typen klager. En avtale om frivillig offentlig forvaltning er ikke en tjeneste etter sosialtjenesteloven, og Fylkesmannen har dermed ikke hjemmel til å ta stilling til klagen.

De som er misfornøyde med håndteringen av den frivillige offentlige forvaltningen de mottar, må ta kontakt med Nav-kontoret eller kommunen, eventuelt overordnet instans i kommunen, og presentere problemet. Alternativt kan de kontakte brukerombud.

Veileder fra direktoratet

Som hjelp for Nav-kontor og kommuner som vil tilby frivillig offentlig forvaltning, har Arbeids- og velferdsdirektoratet laget en skriftlig veileder.

Arbeids- og velferdsdirektoratet presiserer i veiledningsrutinen at frivillig offentlig forvaltning av enkeltpersoners økonomi ikke er del av kommunenes plikt til internkontroll og Fylkesmannens tilsynsansvar etter sosialtjenesteloven.