Statsforvalteren snakker om aktivitetsplikten

Terje Dypfest og Anita Kristiansen, begge seniorrådgivere ved Oppvekst- og utdanningsavdelinga hos Statsforvalteren i Nordland.
Terje Dypfest og Anita Kristiansen, begge seniorrådgivere ved Oppvekst- og utdanningsavdelinga hos Statsforvalteren i Nordland. Foto: Statsforvalteren i Nordland.

Hva betyr det at skolen har en plikt til å følge med? Hva kan gi oss mistanke om at en elev ikke har det trygt og godt, og hva er det viktig å tenke på når vi undersøker en skolemiljøsak? Hør samtalen der du får gode råd fra våre fagpersoner om aktivitetsplikten.

Dette innhaldet er meir enn eitt år gammalt. Informasjonen kan derfor vere utdatert.

Publisert 04.08.2021, Sist endra 18.08.2021

Statsforvalteren i Nordland vet at det gjøres mye godt arbeid i fylket for å sikre at alle elever får oppfylt retten til et trygt og godt skolemiljø, kap. 9A i opplæringsloven.

Vi ønsker å bidra til drøftingene rundt aktivitetsplikten. Anita Kristiansen og Terje Dypfest, begge seniorrådgivere hos Statsforvalteren i Nordland, har snakket sammen om sentrale temaer knyttet til aktivitetsplikten.

Vi har valgt temaer som vi ofte omtaler, når vi får skolemiljøsaker til behandling:

- Plikten til å følge med – hva innebærer den?
- Hva kan/skal gi oss mistanke om at en elev ikke har det trygt og godt?
- Hva er det viktig å tenke på når vi undersøker en sak?

Hør samtalen her:

Fann du det du leitte etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønskjer at vi skal svare deg.