Nye regionale miljøkrav for jordbruket i Oslo og Viken

Smalelva i Østfold.
Smalelva i Østfold. Foto: Statsforvalteren i Oslo og Viken.

De regionale miljøkravene i jordbruket skal balansere behovet for trygg og nok mat, samtidig som vi jobber for renere vann og vassdrag. 

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 12.05.2022

Dette er ikke mindre aktuelt nå som krigen i Ukraina truer matsikkerheten i verden, samtidig som den nyeste klimarapporten fra FNs klimapanel viser at det virkelig haster med å få på plass virkemidler og tiltak som fungerer.

Revidert forskrift om nye regionale miljøkrav i jordbruket for Oslo og Viken er nå på høring, med høringsfrist 1. juni.

Hva er miljøkrav?

Miljøkrav er krav som skal redusere erosjon og avrenning fra jordbruket, i områder med sårbare vassdrag. Kravene, som altså ikke er frivillige, skal sikre miljøforsvarlig drift av jordbruksareal. Målet er å holde jorda på jordet.

Hvorfor trenger vi miljøkrav?

Vannforskriften, som danner grunnlaget for vannforvaltningen i Norge, forteller oss hvordan vi skal ta vare på, og forvalte vannet vårt. Dette gjør vi blant annet ved å fastsette miljømål, som forteller oss hvilken økologisk tilstand vi ønsker at vannet skal ha.

Den økologiske tilstanden til et vann forteller oss om vi finner de dyrene og plantene vi forventer å finne her, og om disse artene har gode leveforhold. Målet er at alt vann skal ha minst god økologisk tilstand, med noen unntak. Dersom den økologiske tilstanden er moderat eller dårligere, må vi gjennomføre tiltak.

I Oslo og Viken er avrenning fra landbruk og befolkning de to viktigste årsakene til at vannet vårt har for dårlig økologisk tilstand. Det er flere, og sammensatte grunner til at landbruksavrenning påvirker vannet vårt negativt. En viktig årsak kan være at tiltakene og virkemidlene i verktøykassa vår ikke er gode nok, og kanskje vi også mangler virkemidler. Samtidig blir effekten av alle tiltakene som blir gjennomført, ofte kamuflert av klimaendringene. Dersom vi skal nå miljømålene, og forsterke jordbrukets innsats mot forurensning, må vi ta i bruk hele verktøykassa.

Oslofjorden er i trøbbel

Når vi snakker om hvorfor vi trenger miljøkrav, må vi også si litt om Oslofjordplanen, som kom i mars 2021. «Helhetlig tiltaksplan for en ren og rik Oslofjord med et aktivt friluftsliv», forteller oss hva vi må gjøre for å redde Oslofjorden. Det er flere grunner til at Oslofjorden er i trøbbel. To av de viktigste årsakene, er avrenning fra jordbruksarealer og befolkningsvekst, i tillegg til klimaendringer. For å redusere avrenningen fra jordbruksarealer, blir regionale miljøkrav trukket frem som et viktig virkemiddel.

Hvordan har vi jobbet?

Vi som har jobbet med dette hos Statsforvalteren i Oslo og Viken, er en tverrfaglig arbeidsgruppe, med medlemmer fra både landbruksavdelingen og klima- og miljøvernavdelingen.

For å finne ut hvor vi må forsterke jordbrukets innsats mot forurensning, så vi på vi hvor landbruket påvirket den økologiske tilstanden på en negativ måte.  Her vurderte vi hvert enkelt nedbørfelt under marin grense. Vi vurderte også viktige brukerinteresser, som drikkevann og sjøørret.

Hvorfor har vi ikke vurdert hele Viken?

I denne omgangen har vi kun vurdert behovet for miljøkrav i Østfold og Akershus. Vannområdene her har jobbet godt og lenge med organisering og innhenting av kunnskap. Det vil si at vi vet mye om hvordan det går med vannet, og hvorfor det er sånn. I tillegg har mange av bøndene og kommunene i disse områdene lang erfaring med miljøkrav, selv om dette selvsagt ikke gjelder alle. Arbeidet med organisering og kunnskapsinnhenting har ikke kommet like langt i vannområdene i resten av Viken, men dette utvikler seg i riktig retning.

Videre arbeid

Forskrift om regionale miljøkrav i jordbruket for Oslo og Viken skal gjelde fra og med 1. januar 2023, samtidig som nytt regionalt miljøprogram (2023-2027) rulleres.

Etter at vi har landet forskriften som er på høring frem til 1. juni i år, vil vi begynne arbeidet med å vurdere behovet for miljøkrav i resten av Viken.

(Dette er en utvidet versjon av vår artikkel i Fylkesnytt fra Oslo og Viken 1/2022)