Jobber for trygge og inkluderende barnehager og skoler

Innlandet har flere kommuner som satser spesielt på å utvikle gode leke- og læringsmiljøer for barn i barnehager og skoler. Målet er å videreutvikle egen praksis i arbeidet med barnehagemiljø, skolemiljø, mobbing og andre krenkelser.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 02.05.2019

Til sammen er elleve kommuner i Innlandet med i andre og tredje pulje i den samlingsbaserte nasjonale satsingen for inkluderende barnehage- og skolemiljø.
Kommunene deltar på samlinger nasjonalt og regionalt, er med i lærende nettverk, driver utviklingsarbeid i egne kommuner og får i tillegg støtte til en lokal ressursperson.

11.april gjennomførte Fylkesmannen nettverkssamling for barnehage- og skoleansvarlige i kommunene og ressurspersoner.
Nettverkene er en møteplass for erfaringsutveksling, refleksjon og faglig utvikling. Deltakerne fikk blant annet høre erfaringer fra Nordre Land og Ringebu, som var blant de fem kommunene i Oppland som deltok i første pulje av satsingen. Disse kommunene avsluttet sine prosjekter i desember 2018, og kunne gi gode råd til nye deltakerkommuner som er helt i oppstarten med sitt arbeid.
Kommunene jobbet også på tvers med erfaringsutveksling, og utdanningsdirektør hos Fylkesmannen i Innlandet, Ingrid Bøe, bidro med et faglig innlegg om lærende nettverk.

Er du interessert i å se noe av det faglige innholdet i de nasjonale samlingene i regi av Utdanningsdirektoratet, kan du se noen av forelesningene her

Kanskje din kommune er aktuell for neste pulje? Utlysning for deltakelse i det samlingsbaserte tilbudet vil komme i løpet av høsten 2019.

Deltakere i satsingen fra Innlandet:

Pulje 1: Nordre Land, Vågå, Lesja, Sør-Fron og Ringebu (inkludert Venabygd montessoriskule og -barnehage)

Pulje 2: Elverum og Stor-Elvdal

Pulje 3: Dovre, Kongsvinger, Lom, Skjåk, Nord Aurdal, Nord Fron, Sør Odal, Sel og Åmot