Endret tillatelse for Gjenvinning Sør-Vest AS

Fylkesmannen i Agder har etter søknad fra Gjenvinning Sør-Vest AS fattet vedtak om endring av tillatelse til drift av avfallsanlegget på Skrumoen i Lyngdal kommune. 

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 09.12.2020

Den opprinnelige tillatelsen fra 2006 er totalrevidert og omstrukturert. Den endrede tillatelsen er fastsatt med hjemmel i forurensningsloven §§ 11, 29 og 18, jamfør § 16.

Endringene medfører blant annet at vi har oppdatert kravene for mottak og mellomlagring av avfall i henhold til gjeldende praksis og retningslinjer, og i tråd med minimumskravene i avfallsforskriften kapittel 11 vedlegg 4 når det gjelder farlig avfall. Videre har vi presisert krav om mottakskontroll, mellomlagring av avfall, journalføring og rapportering i tillatelsen. 

Skrumoenbekken renner tvers gjennom avfallsanleggets område. Bekken er registrert som gytebekk for sjøørret, og har i tillegg dårlig tilstand. Det er derfor viktig at aktiviteter ved anlegget ikke påvirker vannforekomsten negativt slik at vannkvaliteten forringes ytterligere eller at det blir vanskeligere å nå miljømålet. Bedriften må ha utslippskontroll, ha oversikt over utslipp og verifisere at anlegget ikke medfører miljømessig nevneverdige utslipp til resipient. Det er også stilt krav om støyrapport som skal verifisere at støygrensene overholdes. 

For detaljerte vilkår viser vi til vedtak og tillatelse som er tilgjengelig til høyre på denne siden. 

Vedtaket om tillatelse kan påklages av partene eller andre med rettslig klageinteresse til Miljødirektoratet, jamfør forvaltningsloven §§ 28 og 29. En eventuell klage sendes til: Fylkesmannen i Agder, Postboks 788 Stoa, 4809 Arendal eller som e-post til fmavpost@fylkesmannen.no innen tre uker fra underretning om vedtak er kommet fram, eller fra vedkommende fikk eller burde skaffet seg kjennskap til vedtaket.