Har elever rett til gratis skoleskyss når de går på annen skole enn nærskolen?

Etter opplæringsloven § 7-1 gjelder retten gratis skoleskyss for elever som bor lenger enn 2 km (i 1. klasse) eller 4 km fra skolen de går på (i 2.-10.klasse). Retten gjelder fra elevens hjem og til skolen.

Dersom eleven har delt bosted (to faste bosteder), skal skyssretten vurderes fra hvert av hjemmene.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 10.05.2021

Har elever som ikke går på nærskolen rett til fri skyss?

Etter loven har elevene rett til gratis skyss til skolen, uavhengig av om de går på nærskolen eller en annen skole i kommunen. Går eleven på en friskole, har eleven rett til å få dekket skyssen innenfor egen kommune (til kommunegrensen).

Kommunens adgang til å stille vilkår om at foresatte selv dekker skyssen

Statsforvalteren har registrert i klagesaker at det har etablert seg en praksis for at elever som går på en annen skole enn nærskolen, ikke har fått innvilget gratis skoleskyss selv om avstandskravet i § 7-1 er oppfylt.

 

Kommunen blir ansvarlig for å dekke de ekstra kostnadene til skyss som skolevalget medfører, og kan ikke uten videre overlate dette ansvaret til foresatte som ønsker en annen skole for sitt barn.

 

Utgangspunktet er ifølge rundskriv Udir-2-2019 at kommunen ikke kan stille vilkår om egenbetaling av skyss for å innvilge skolebytte. Det kan likevel være et lovlig vilkår dersom

«skolebyttet ikke har sammenheng med retten til opplæring, f.eks. at beliggenheten er praktisk for foreldrene, eller at eleven har gode venner på den andre skolen.

 

Dette bekreftes i uttalelser fra Sivilombudsmannen og fra Utdanningsdirektoratet, og fylkeskommunen har nå endret sitt skyss-reglement i tråd med dette, se https://agderfk.no/vare-tjenester/samferdsel/skoleskyss/ . Agder Kollektivtrafikk (AKT) håndterer dette for fylkeskommunen og har sendt ut informasjon til kommunene i Agder om ny praksis.

Hvem skal behandle søknadene?

Fylkeskommunen skal fatte vedtak om rett til skyss etter § 7-1 (1) første og annet punktum, altså dersom avstandskravet er oppfylt, uavhengig av om eleven går på sin nærskole eller ikke.

Kommunen skal behandle søknader om skyss når avstanden er kortere enn skyssgrensen og vurderingsgrunnlaget er om veien er særlig farlig eller vanskelig.

Hvem er økonomisk ansvarlig for skyssen?

Hovedregelen er at fylkeskommunen har det økonomiske ansvaret for skyss dersom en elev bor lenger enn 2 eller 4 km fra skolen.

Men dersom kommunen etter søknad har innvilget skoleplass på en annen skole enn nærskolen, jf. opplæringsloven § 8-1 tredje ledd, blir kommunen ansvarlig for ekstrakostnadene dette medfører. Dvs. at kommunen skal betale kostnader ut over det fylkeskommunen skulle ha betalt til nærskolen. Eventuelt må foresatte betale dette dersom vilkårene for at kommunen kan kreve det, er oppfylt.

Se Udir sin uttalelse i rundskriv Udir-2019 punkt 7.2. som sier at «kommunen vil også være ansvarlig for ekstrakostnader til skyss som følge av vedtak om opplæring på en annen skole. Fylkeskommunen vil kun være ansvarlig for utgiftene de ev. ville hatt dersom eleven fikk opplæring på nærskolen.»

Utgangspunktet er altså at kommunen ved å innvilge skoleplass på annen skole enn nærskolen, ikke kan pålegge fylkeskommunen ekstra kostnader. Men et skolebytte skal heller ikke føre til en besparelse for fylkeskommunen. Det må følgelig beregnes hvilken kostnadsfordeling dette medfører mellom fylkeskommunen og kommunen i hvert enkelt tilfelle.

Hvem har ansvar for å organisere skoleskyssen?

I rundskriv Udir-2-2019 under punkt 7.2 står det:

«Dersom kommunen innvilger en søknad om å gå på en annen skole enn nærskolen (etter opplæringsloven § 8-1) og dette utløser rett til skyss, vil det være kommunen som er ansvarlig for å organisere skyssen.

Kommunen er altså ansvarlig for organisering av skyssen, dersom eleven ikke går på nærskolen. I praksis bør imidlertid kommunen og fylkeskommunen/AKT samarbeide. AKT må uansett ofte kobles på i disse sakene for å vurdere om det er aktuelt å benytte eksisterende busstilbud.

Eventuelt kan det avtales at foresatte selv frakter barnet, med eller uten godtgjøring fra kommunen, avhengig av årsak til skolebyttet.