Dette innholdet er skrevet før 2019 da antall fylkesmannsembeter gikk fra 16 til 10. Informasjonen kan være utdatert.

HANEN styrker merkevaren

HANEN Trøndelag samlet sine medlemmer til arbeidsverksted på Fantasigården i Stjørdal 16.mars.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 03.06.2017

Formålet med verkstedet var å bli bedre i kommunikasjon med forbrukeren,
for å øke verdiskapingen hos den enkelte bedrift, samt styrke
merkevaren HANEN. 

Det var Kjell Reenskaug fra designbyrået Bleed som ledet arbeidsverkstedet. Han var innom tema som verdivalg, felles holdninger, historie, posisjonering og konseptutvikling. Han ga tips og råd til hvordan medlemmene, på en enkelt og god måte, kan formidle hva HANEN er og hvilke opplevelser de representerer. Reenskaug hadde et spesielt fokus på strategiske og reisbare fortellinger. 

 Vi vil rett og slett at flere skal bli oppmerksomme på opplevelsene HANEN tilbyr, sier Bjørn Sandnes, som var en av deltakerne på arbeidsverkstedet. Sandnes driver bedriften Aursundgris på Røros, som er en av HANEN Trøndelags om lag 70 medlemmer. 

Seminardeltakerne fikk prøve seg på mange praktiske øvelser gjennom dagen. De fikk innblikk i en metode, og en måte og tenke og arbeide på, som de kan bruke til å forme, forbedre og øke verdiskapingen på egne produkter, opplevelser og merkevare. Dette skal også bidra til å tydeliggjøre fellesmerkevaren HANEN.  

 En av styrkene, men også en av utfordringene, er at vi representerer et enormt stort mangfold, sier leder av HANEN Trøndelag, Anne Solfrid Hongset. Vi har små og store bedrifter, ved kysten og på fjellet. Hos en HANEN bedrift kan du bo, du kan lære noe, være på seminar, i selskap eller på ferie. Du kan få unike kultur-, natur og historieopplevelser. Og ikke minst, smaksopplevelser! Men det kan være en utfordring å få formidlet essensen i hva vi tilbyr, på en kortfattet og tydelig måte. Det får vi hjelp til i dag, fortsetter Hongset. 

HANEN Trøndelag er en del av en landsdekkende næringsorganisasjon for virksomheter innen bygdeturisme, gardsmat og innlandsfiske i Norge. HANEN har i overkant av 460 medlemsbedrifter rundt om i landet. Sist sommer lanserte de en egen app, nettopp for å gjøre norske bygdeperler lettere tilgjengelig. 

Fylkesmannen i Sør-Trøndelag har sekretariatsfunksjon for HANEN Trøndelag, og har bidratt med utviklings- og tilretteleggingsmidler til prosjektet «HANEN for framtida», som arbeidsverkstedet var en del av.