Trygt og godt skolemiljø

Alle barn og unge har rett til et trygt og godt skolemiljø uten mobbing og krenkelser. Hvis du som elev ikke har det trygt og godt på skolen, skal skolen hjelpe til. Hvis skolen ikke hjelper til, kan du ta kontakt med oss hos Statsforvalteren.

Si fra til rektor først

Hvis du ikke har det bra på skolen, må du eller foreldrene dine melde fra til rektor. Rektor skal ta deg på alvor og skolen må undersøke det som har skjedd. De voksne på skolen skal gjøre alt de kan for å hjelpe deg. Skolen skal ta tak i saken din innen det har gått en uke. Deretter skal skolen lage en skriftlig plan for hvordan de skal hjelpe deg. Du kan være med på å lage planen hvis du ønsker det.

Si fra til Statsforvalteren hvis skolen ikke gjør nok

Hvis skolen bruker mer enn en uke på å gjøre noe med saken, kan du kontakte oss hos Statsforvalteren. Det samme gjelder hvis du føler at skolen ikke tar deg på alvor. Vi som jobber hos Statsforvalteren, skal først finne ut om skolen har gjort jobben sin. Etter det skal vi bestemme hva skolen skal gjøre for at du skal få en trygg og god skolehverdag.


PS. Du kan alltid kontakte oss hos Statsforvalteren hvis du lurer på noe. 

Vis mer

Her er en film om Statsforvalterens ansvar i skolemiljøsaker.


Publisert 17.09.2021

Kompetansepakker om barnehage- og skolemiljø

Utdanningsdirektoratet har utviklet kompetansepakker om trygt og godt miljø i barnehage, skole og SFO


Publisert 01.09.2021, Sist endret 01.09.2021

Digital samling om skolemiljø - Aktivitetsplikten i praksis

Statsforvalteren arrangerer 28. september årets andre digitale samling om skolens arbeid med skolemiljø og aktivitetsplikten.


Publisert 17.08.2021

Informasjonsfilm om Statsforvalterens saksbehandling i 9A saker

Vi hos Statsforvalteren vil minne om at alle barn og unge har rett til et trygt og godt skolemiljø uten mobbing og krenkelser.


Publisert 21.06.2021

Tilsyn med Glommasvingen skole avdekket flere regelverksbrudd

Statsforvalteren har sett på etterlevelsen av regelverket i Sør-Odal kommune våren 2021. Tema for tilsynet har vært skolens arbeid med å sikre at elever har det trygt og godt på skolen. 


Publisert 04.05.2021

Dronning Sonjas skolepris 2021

Dronning Sonjas skolepris deles ut til en skole som merker seg ut innen likeverd og inkludering. Hennes Majestet Dronning Sonja tok selv initiativ til prisen i 2005.


Publisert 15.04.2021

Resultatet av vinterens skolemiljøtilsyn

Statsforvalteren har sett på etterlevelsen av regelverket i tre kommuner i første del av 2021. Tema for tilsynene har vært skolenes arbeider med å sikre at elever har det trygt og godt på skolen. 


Publisert 27.01.2021

Skolemiljøtilsyn avdekket flere regelverksbrudd

Her kan du lese om Statsforvalterens tilsyn etter opplæringsloven kapittel 9 A, som gjelder skolens aktivitetsplikt og elevenes skolemiljø.


Publisert 02.05.2019

Jobber for trygge og inkluderende barnehager og skoler

Innlandet har flere kommuner som satser spesielt på å utvikle gode leke- og læringsmiljøer for barn i barnehager og skoler. Målet er å videreutvikle egen praksis i arbeidet med barnehagemiljø, skolemiljø, mobbing og andre krenkelser.


Publisert 29.04.2019

Nytt antimobbeprogram

Bry deg! - sammen mot mobbing er et nytt læringsmiljø- og antimobbeprogram fra Læringsmiljøsenteret som skal bidra til å forbedre læringsmiljøet og redusere mobbing i skolen.


Publisert 25.02.2019

Færre elever sier at de blir mobbet

Andelen elever som sier at de blir mobbet på skolen går ned i Innlandet.


Dette står i loven

Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø.

Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø. Skolen skal ha nulltoleranse mot krenking som mobbing, vold, diskriminering og trakassering.

Skolen skal hele tiden jobbe for å få et best mulig skolemiljø og at skolen skal oppleves som trygg og god for elevene. Rektor har ansvaret for at dette blir gjort.

Alle voksne som jobber på skolen skal følge med på at elevene har det bra og gripe inn mot mobbing og annen krenking. De skal også varsle rektor hvis de får mistanke og kjennskap til at en elev ikke har det trygt og godt.

Dette står i opplæringsloven  kapittel 9A.