Fylkesmann fagdag-barnehage 9. og 10. sep

Fylkesmannens barnehagemøte ble arrangert på Strand Hotell på Fevik under et sterkt smittevernsregime. På samlingen ble det tatt opp tema som støtter opp om barnehagens formål, verdier og samfunnsmandat, men også et fokus på endringer i Barnehageloven om trygt og godt barnehagemiljø.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 10.09.2020

 

Margreth Olin presenterte temaet «Ømhet for menneskeverdet & lekens betydning i barndommen»

Hennes kunnskap og omtanke for barns mange uttrykksformer ble levende fremstilt og understreket av sekvenser fra hennes filmer,

Eyvind Skeie tok opp historien om Være Sammen-prosjektet.  Det viktige møtet mellom den enkelte voksne og barnet. «De varme og grensesettende voksne» er et sentralt begrep fra prosjektet som har preget Agder-barnehagene de siste 10-år.

 

Ole Morten Mouridsen fra Stine Sofie Barnehagepakke hadde et engasjert innlegg om «Arbeid med vold og overgrep i barnehagen». Hvordan står det til med handlingskompetansen, og hva skal til for at overgrep kan avdekkes? Dette er satt sammen i «Barnehagepakka».

 

Svein Helgesen snakket varmt om barnehagens «Værekraft». Identitet og mening, mestring og tilhørighet, trygghet, sosial støtte og nettverk kan møtes i tittelen «Det er oss to nå!»

 

Karin Lilletun Langeland satt «Verdier som drivkraft» inn i barnehagekonteksten. Det er viktig å reflektere over hvilke erfaringer barna gjør i all den tiden de tilbringer i barnehagene. Rammeplanen sier at barnet skal medvirke i fellesskapet, og derfor er det viktig at vår praksis reflekterer dette. Barnehagen skal oppleves som et «verdi-fullt» sted å utvikle seg.

 

Øyvind Mellem tok oss med på en reise i dokumenter og milepæler innen barnehageområdet. Opplevelsen av sammenhenger er en forutsetning for å jobbe med utvikling, og mye har bygget opp til lovendringen som vi nå står foran.

 

Line Duesund Svendsen og Miriam Ekra presenterte erfaringer i fra 3 års arbeid med trygt og godt skolemiljø. Mange av erfaringene vil kunne brukes knyttet til praktiseringen av det nye lovverket i barnehagene. Aktivitetsplikten står sterkt, og dette gjør at kultur, holdninger og barnesyn må settes på dagsorden.

 

Nina Turøy fra Fjell kommune i Bergen presenterte erfaringer og praksisfortellinger som handlet om å kunne -ville -våge stoppe mobbingen. Denne modellen kan gi struktur og inspirasjon til å jobbe godt med miljøutvikling for alle barn i barnehagene.