Behandling av klagesaker om sosiale tjenester som haster

Klagesaker om sosiale tjenester er viktige for dem saken gjelder. Vi behandler derfor alle saker så raskt vi kan, vanligvis i rekkefølgen de kom inn til oss. Noen saker haster likevel mer enn andre. Disse sakene prioriterer vi først.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 09.08.2021

Eksempler på saker som haster er klagesaker som gjelder

  • midlertidig botilbud
  • økonomisk stønad i en nødsituasjon (ofte kalt nødhjelp, matpenger, krisehjelp eller lignende)
  • avslag på stønad til husleiegjeld eller depositum, der søkeren står i umiddelbar fare for å bli bostedsløs
  • avslag på stønad til strømgjeld, der søkeren har fått stengt strømmen eller står i umiddelbar fare for å få stengt strømmen

Også andre saker kan være hastesaker. Det kan for eksempel være saker der konsekvensen av vedtaket er alvorlig for søkeren, som et avslag på stønad der søkeren ikke har andre muligheter til å forsørge seg selv. I vurderingen legger vi vekt på om barn og unge er direkte berørt.

Hvordan skal NAV-kontoret sende hastesaker til Statsforvalteren?

For at vi skal klare å prioritere de sakene som haster mest, trenger vi å få hastesakene raskest mulig til oss. Vi har derfor sendt retningslinjer for innsending av klagesaker som haster til alle NAV-kontorene i fylket.

Retningslinjene finner du i boksen "Dokumenter".

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.