Tverrfaglig innsats gir flere Inn på tunet-tilbud

Prosjektleder Ingrid Roaldsen, Landbruks- og reindriftsavdelinga og prosjektgruppa, her ved Julie Tangen, Helse- og omsorgsavdelinga har jobbet sammen i flere år for at flere innbyggere i Nordland skal få et Inn på tunet-tilbud. Foto: Wigdis Korsvik, Statsforvalteren i Nordland

Prosjektet Inn på tunet - med fokus på kjøperne er avsluttet. Statsforvalterens tverrfaglige prosjektgruppe har målrettet informasjon til kjøperne av Inn på tunet-tjenester i kommunene i Nordland. Dette har resultert i at flere innbyggere i Nordland nå kan få et kvalitetssikret og tilrettelagt tilbud på en godkjent Inn på tunet-gård.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 09.07.2021

Statsforvalteren i Nordland utviklet dette prosjektet i 2016 for å følge opp Handlingsplan for Inn på tunet i Nordland (2013-2017). Prosjektet ble finansiert av Statsforvalteren i Nordland (daværende Fylkesmannen i Nordland) og Nordland fylkeskommune. Prosjektet har i perioden gjennomgått en rekke endringer og dratt ut i tid i forhold til oppsatt plan. Dette har ikke vært til ulempe for prosjektet, snarere tvert imot, ettersom det er tidkrevende å få resultater knyttet til Inn på tunet. Les mer om prosjektet, tiltakene som har vært gjennomførte og resultatene i prosjektrapporten som er vedlagt. 

Bilde av personer fra Hadsel og i Vågan kommuner ved Inn på tunet-skilt på Stall Fagerbakken.
Foto: Statsforvalteren i Nordland.

Representanter fra Hadsel kommune ble kjent med representanter i Vågan kommune på inspirasjonsseminaret som prosjektet gjennomførte, og valgte å besøke Stall Fagerbakken for å lære mer om Inn på tunet. Foto: Statsforvalteren i Nordland 

30 informasjonstiltak i 17 av kommunene

Det største og viktigste tiltaket i prosjektet har vært informasjonstiltak rettet mot aktuelle kjøpere av Inn på tunet-tjenster. Tiltaket har blitt gjennomført kontinuerlig i prosjektperioden av den tverrfaglige prosjektgruppen og har vært avgjørende for å oppnå målsettingene i prosjektet. Det har vært gjennomført mer enn 30 informasjonstiltak i 17 av kommunene i Nordland. I tillegg har vi informert til kjøperne av Inn på tunet-tjenester på Statsforvalterens egene konferanser og seminarer der potensielle kjøpere har deltatt, samt på andre møteplasser for samme målgruppe. Dette betyr at vi har informert til administrativ og politisk ledelse i kommunene, fylkesråd og Nordland fylkeskommune, til kommuneansatte, nav-ansatte, gårdbrukere, tilbydere av Inn på tunet, frivillige, elever ved videregående skoler, samt internt hos Statsforvalteren i Nordland og til Statsforvalterne i de øvrige fylkene. 

imagewdlw.png

Prosjektgruppen hadde informasjonsmøte i Beiarn kommune. Foto: Statsforvalteren i Nordland

Økning i antall Inn på tunet-tilbydere

I tillegg til informasjonstiltakene som beskrevet ovenfor, har det også vært gjennomført en rekke andre tiltak; studieturer, insprasjonsseminarer, digitalt og fysisk seminar om Inn på tunet som dagaktivitetstilbud til personer med demens, utvikling av informasjonsmateriell og film, samt nyhetsbrev mm. Nærmere beskrivelse av alle tiltakene kan leses i prosjektrapporten. 

imagedzonh.png

På studieturen besøkte vi Menings- og mestringsgården utenfor Kongsberg. Foto: Statsforvalteren i Nordland

Det beste målet for effekten av tiltakene er økningen i antall tilbydere av Inn på tunet-tjenester. Økningen har vært på ca. 40% i prosjektperioden, og flere av tilbyderne har i tillegg hatt økning i etterspørsel etter tjenester og en vekst i sysselsettingen på gården. Dette betyr at flere innbyggere i Nordland nå får et Inn på tunet-tilbud enn hva som var tilfellet før prosjektet startet. 

Tverrfaglig innsats er avgjørende 

En avgjørende faktor har vært den tverrfaglige innretningen på prosjektet der Statsforvalterens fagavdelinger for Helse- og omsorg, Landbruk- og reindrift, Oppvekst- og utdanning, og Sosial- og vergemål har bidratt med spesifikk fagkompetanse slik at informasjon til kjøpergruppen av Inn på
tunet-tjenester har vært skreddersydd og målrettet. 

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.

Målsettinger

Effektmål

  • Samarbeid mellom offentlige virksomheter og gårdsbruk skal bidra til best mulig tjenestser til brukergrupper i Nordland.
  • Kunnskap om behov for Inn på tunet-tjenster skal danne grunnlag for en økt etterspørsel av slike tilbud i fylket.
  • For å sikre kvaliteten i tjenestetilbudet på gårdsbruk, bør tilbydere som benyttes av offentlige virksomheter være godkjente Inn på tunet-tilbydere gjennom godkjenningsordningen som trådte i kraft 1. januar 2014 og administreres av Stiftelsen Norsk Mat (tidligere Matmerk).

Resultatmål

  1. Begrepet Inn på tunet skal være godt forankret i offentlige virksomheter i Nordland.
  2. Offentlige virksomheters behov for tjenester til ulike brukergrupper skal kartlegges.
  3. Statsforvalterens (tidligere Fylkesmannen) skal bidra til å opprettholde og utvikle flere IPT-tilbud, i samsvar med Regionalt næringsprogram i landbruket i Nordland og retningslinjer for skjønnsmidler.