Hvordan organisere samarbeidet?

Kongsberg kommune forteller oss hvordan de har organisert sitt Inn på tunet-tilbud i en egen tverrfaglig arbeidsgruppe. Foto: Ingrid Roaldsen, Statsforvalteren i Nordland

Det er ulike måter å organisere samarbeidet mellom Inn på tunet-tilbyder og kjøper av tjenestene

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 22.10.2021

Her er tre ulike måter å organisere samarbeidet mellom tilbyder og kjøper:

  1. Kommunen, eventuelt NAV kjøper et fullskala tilbud fra godkjent tilbyder som stiller med både lokaliteter, uteområder, fysisk tilrettelegging og (helse-/sosialfaglig, eventuelt pedagogisk) kompetanse
  2. Kjøper har det helse-/sosialfaglige ansvaret, mens tilbyder er fysisk tilretteleggere og arbeidsleder i tillegg til å stille med lokaler og utearenaer
  3. Offentlige ansatte tilbyr også sin egen gård som arena for bruker aktiviteter

Tverrfaglig satsing i kommunen

Noen kommuner har organisert Inn på tunet som en tverrfaglig satsing internt i kommunen. Her møtes ledere for ulike tjenesteområder og koordinerer ulike behov til en eller flere brukere opp mot de ressursene som kommunen setter av i budsjettet til Inn på tunet. På denne måten blir ikke Inn på tunet kun basert på engasjementet til enkeltpersoner i kommunen, men mer en strategisk og helhetlig satsing. Et eksempel på en kommune som har gjort det på denne måten, er Kongsberg kommune. 

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.