Digital post

Fra 2018 sendes alle brev fra oss til privatpersoner i Nordland digitalt. Har du husket å opprette en digital postkasse?

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 16.02.2018, Sist endret 29.08.2022

Hele 67 000 dokumenter gikk ut eller inn hos Statsforvalteren (da Fylkesmannen) i Nordland i 2017. Det meste av dette var vanlig brevpost. I 2018 skal alle brev til privatpersoner sendes digitalt fra oss. Derfor trenger du en digital postkasse.

På landsbasis sender det offentlige ut rundt åtte brev per innbygger i året. Det tilsvarer 40 millioner brev. Å sende disse brevene koster 400 millioner kroner årlig. Dette er penger som kan brukes til andre viktige ting.

Hva bør du gjøre?

Det er en stor fordel å ha en digital postkasse. Så langt har om lag 1,8 millioner innbyggere har opprettet en slik.

Det er ikke nok å ha en vanlig e-post-konto. Grunnen til dette er at vi ikke skal sende (person)sensitiv informasjon på denne måten. Med digital postkasse får du en sikker tjeneste for å motta og oppbevare viktig post digitalt. I tillegg kommer svaret langt raskere når du slipper å vente på postgangen. Du har to digitale alternativer å velge mellom.

To valg: e-Boks eller Digipost

Digital postkasse får enten hos e-Boks eller Digipost. Det er helt opp til deg. Fordelene for deg er mange:

  • Du mottar posten med en gang
  • Du har tilgang til posten overalt
  • Du sparer miljøet (mindre papirbruk, færre utskrifter og redusert transportbehov)
  • Både du og vi sparer porto på å velge digital post.

Har du allerede digital postkasse?

Hvis det er lenge siden du har logget deg inn, er det lurt å gjøre det nå for å:

  • Sjekke at kontaktinformasjonen din er rett
  • Bestille varsling på SMS eller e-post når du får brev fra det offentlige

Kan du sende digitalt til Statsforvalteren i Nordland?

Ja. Den sikreste og foretrukne måten du tar kontakt med oss på, er å bruke et digitalt meldingsskjema, «Send sikker melding».

Du logger inn via ID-porten, et felles og sikkert innloggingssystem for offentlige tjenester. Fordelen er at du kan sende (person)sensitiv informasjon gjennom denne tjenesten. I tillegg håndterer systemet store vedlegg.

Separasjon, skilsmisse eller mobbing?

Det er verdt merke seg at det finnes digitale løsninger for det meste. Skal du for eksempel melde fra om mobbing i skolen? Skal du søke separasjon eller skilsmisse? Det finnes egne digitale skjema for dette. Alle disse skjemaene er samlet i en felles portal. Merk at det finnes egne digitale løsninger som gjelder for vergemål.

Får du ikke brev fra oss på papir?

Jo, det gjør du hvis:

Systemet vårt er lagt opp slik at dersom du har digital postkasse, sender vi til denne adressen. Har du det ikke, kommer brevet som vanlig brevpost.

Fant du det du lette etter?

Ta gjerne kontakt med oss via sikker melding dersom du ønsker at vi skal svare deg.

Kontaktpersoner

Opprett digital postkasse

Statsforvalteren i Nordland

Tlf: 75 53 15 00
Telefaks: 75 52 09 77
e-post: sfnopost@statsforvalteren.no

Vær oppmerksom på at post, e-post og meldinger til Statsforvalteren som hovedregel er offentlige dokumenter og registreres i offentlig postjournal.

Personvern og nettsikkerhet

Sikker melding
Ikke send personsensitiv informasjon i e-post. "Sikker melding" (lenke nedenfor) kan benyttes til sikker sending av meldinger og dokumentasjon. Dette krever innlogging med Min ID, bank-ID eller lignende. Også det vi mottar via Sikker melding er offentlige dokumenter hvis det ikke er grunn til å unnta det fra offentlighet.

Sikker melding fra privatperson

Sikker melding fra bedrift/organisasjon 

Vergemålssaker
Bruk dette skjemaet for å kontakte oss om vergemålssaker.

Tlf: 75 53 15 00
(Telefontid for vergemålssaker er klokken 12-14 alle hverdager)

Motta digital post fra det offentlige