Dette innholdet er skrevet før 2019 da antall fylkesmannsembeter gikk fra 16 til 10. Informasjonen kan være utdatert.

Fire flotte bedrifter fra Nord-Østerdalen på Grüne Woche 2019

Bedriftene som skal representere Fjell Norge på Internasjonale Grüne Woche (IGW) i Berlin 18.-27.1.2019 er nå klare.

Dette innholdet er mer enn ett år gammelt. Informasjonen kan derfor være utdatert.

Publisert 04.11.2018

Fra Fjellregionen i Hedmark har vi valgt ut fire flotte bedrifter innen matproduksjon og opplevelser. Disse bedriftene skal være med på å markedsføre Fjell Norge som reisemål på en av verdens største messer for mat og landbruk. Vi håper deltakelsen i Berlin vil føre til økt oppmerksomhet og utvikling for bedriftene, samt at de knytter nye kontakter og nettverk. Grüne Woche blir en stor og spennende opplevelse!

Bedriftene fra Nord-Østerdalen i Hedmark er:

Den norske deltagelsen på IGW er forankret i Landbruks- og matdepartementet strategi for reiseliv basert på ressursene i landbruket og reindrifta «Opplevingar for ein kvar smak» fra 2017. Tre regioner er valgt ut til å representere Norge; Fjell Norge, Trøndelag og Nord-Norge. Fra Fjell Norge deltar ca. 25 bedrifter.

Det er Fjellnettverket som er prosjekteier for Fjell Norge sin deltagelse. Fylkesmannen i Hedmark er involvert gjennom deltagelse i arbeidsgruppen, arbeid på messen (Turid Windjusveen Olsen) og som fylkeskontakt (Jorunn Stubsjøen). Vi gleder oss til å jobbe videre med disse fire flotte bedriftene.

Lundgubben fra Femundmat AS

Engersjøen i Engerdal har i uminnelige tider vært et av distriktets høyest skattede fiskevann. Erik Lund har etablert foredlingsbedriften «Lundgubben». Sik er hovedproduktet til Lundgubben. Her produseres sik i flere utsøkte produkter; raksik, varmrøkt sik, gravet sik og sik-kaviar.

«Jeg er stolt av å kunne videreføre en tradisjon som har eksistert og blitt videreutviklet så lenge det har bodd folk av min slekt langs Engersjøen i moderne tid», sier Erik Lund i Lundgubben, og «vi gleder oss til å vise frem produktene våre på Grüne Woche i Berlin i januar 2019».

Røroskjøtt

«Vi er en liten aktør med et stort hjerte. Vi kjenner bonden, kua og oksen og vet hvor lammene beiter. Kjærligheten til Rørostraktene og faget vårt gjør at det smaker «litt ekstra.». Råvarene hentes fra Røros Slakteri, som slakter dyr fra dyktige bønder i «Rørostraktene». Dette gir kjøttprodukter med identitet og kvalitet», sier Kjell Ove Oftedal, daglig leder i Røroskjøtt AS.

Noen av kjerneproduktene til Røroskjøtt er morrpølse i ring, håndsydd lammerull, okserull, kalvebratwürst, surpølse, fenalår og pinnekjøtt.

«Tradisjon for framtida», - er en ledestjerne for Røroskjøtt. Det betyr blant annet at det tradisjonelle håndverket skal tas med inn i fremtiden, at nye matopplevelser for kundene skapes ved å kombinere tradisjon og utvikling. Røroskjøtt har store vekstambisjoner for de neste årene med produkter for både storhusholdning og dagligvare.

«Grüne Woche er en ny og spennende arena for oss, og vi gleder oss veldig. Vi håper at vårt bidrag fører til at Norge med sine kvaliteter innen lokalmat og reiseliv blir enda mer kjent hos et internasjonalt publikum», sier Oftedal.

Fishspot

Fishspot AS startet opp som et lokalt prosjekt med utgangspunkt i Nord-Østerdalen i 2010. Siden den gang har Fishspot vokst, og er nå blitt en nasjonal modell for tilbud av opplevelser og lokal verdiskaping knyttet til fiske og etterhvert også jakt. Hovedmålsettingen med Fishspot er økt lokal verdiskaping med utgangspunkt i innlandsfiskeressursene. Tilreisende fiskere bruker 10 % av sitt forbruk på fiskekort. Resterende 90 % brukes på overnatting, mat og transport, - altså andre varer og tjenester. Ved å presentere attraktive innlandsfisketilbud sammen med tilhørende varer og tjenester er dette et potensial for betydelig økt lokal verdiskaping.

Fishspot.no er en markedsplass der tilbydere kan få vist frem sine attraktive fisketilbud. Fishspot utformer prospekter for fisketilbud med bruk av tekst, film og bilder, og kopler sammen attraktive tilbud av fiske sammen med tilbud av overnatting, fiskeguider, utsalgsteder for fiskekort m.m. Synlighet av lokale tilbud gir økt lokal verdiskaping.

Fishspot.no er i fullversjon på to språk for å kunne henvende seg til utenlandske markeder. Fishspot har spisskompetanse i forhold til produktutvikling innen fiske, jakt og naturopplevelser generelt. Det handler ofte om å organisere og tilrettelegge tilbud slik at det «treffer» tenkte målgrupper.

Fishspot er svært glad for å få muligheten til å delta på Grüne Woche slik at de kan være med å vise frem hvilke fantastiske opplevelsesmuligheter Fjell Norge kan by på. Se også filmen nederst på siden.

Søberg Gård

Søberg Gård er en yndet plass for veifarende langs Rv3 og lokalbefolkningen. Garden drives i dag av Maren Solvang Johnsen og Lars Ola Ousten Johnsen med familie.

I det gamle sauefjøset på gården kan man vandre seg igjennom nesten 500 m² med utsalg av stearinlys og lokalmat. Besøket starter i «Møkkjelleren», hvor du blir møtt med hundrevis av stearinlys i alle farger og fasonger. Videre tar man trappen opp til "Sauebingen" og finner serveringslokaler med sjel og sjarm. Møblert med gamle antikviteter fra gardens opprinnelse. I 2016 ble et stabbur satt inntil fjøset, her finnes du lokalmat fra over 30 ulike produsenter pent plassert i gamle trau og hyller.

Gardshistorien er alltid med, og det var oldeforeldrene til Maren som bygde garden i 1925, og det gjenspeiles i alle kriker og kroker. I 2018 åpner «Fjøset» – 200 m² med serveringslokaler i den gamle låven som ble bygd i 1925.